Sunday, April 24, 2011

Syukur dan Bersyukur

Conteng2 oleh Shariman... at 3:56 PM
11 April 2011

Pada 11 Apr tu, saya appointment dengan paediatrik kat tempat saya lahir, Hospital Serdang. Appointment kol 9.00 pagi, tapi disebabkan saya tido, dan bangun lambat, kami sampai kol 9.30..ibu dengan walid beratur amik nombor dulu..ramai betul org arini..ye lah, sebab hari isnin appointment semua klinik pakar..Haih, diorang ni, kalau buat appointment setiap klinik pakar tu lain2 hari kan ke senang?? tapi mungkin sebab saya x paham kot jadual kerja dorang...

kebetulan masa menunggu, terjumpa dengan ummi dengan babah..Ummi datang sebab sakit mata..dah seminggu ummi MC sebab sakit mata..memula abang ajad, maklong dengan paklong, pastu kena dekat abang de...skang ni ummi ngan babah pulak kena..Tok pun kena jugak sakit mata..sian tok...Ummi datang sebab nak cuci mata dia..sebab belah dalam kelopak mata tu ada ulser dah..(ish, seram saya dengar)..harap2 saya x kena..kesiannn saya..saya dah la kecik lagi..huhuhu..

Masa tengah menunggu kat klinik paediatrik, ibu duduk berborak dengan sorang makcik ni..anak dia tengah tido atas kusi panjang dan besar diameternye..anak dia kecikkkk jeee..ibu borak2, makcik tu kata anak dia dah 9 bulan..tua sebulan je dr saya, tapi dia kecikkk sangat...rupa2nya baru 4kilo..x macam saya yang dah 7.65 pada hari ni.(Alhamdulillah)..rupanya anak makcik tu ada masalah usus, x boleh berak mcm biasa..membuang menggunakan plastik yang ada kat perut dia...lepas tu tambahan pulak ada masalah jantung berlubang..kesiann dia..berat mata memandang, berat lagi bahu memikul..tapi apa kan daya kita..kita manusia biasa..yang redha dengan kehendakNya..

Saya dengan walid di Steamboat @ Maeps

Alhamdulillah, tunggu punya tunggu punya tunggu, selesai pemeriksaan ke atas diri saya, saya dengan ibu+walid dah nak pulang...Tapi disebabkan hari panas, lid suruh ibu tunggu dekat lobi dengan saya sementara lid pegi amik kereta...Masa tunggu tu, saya nampak, ada sorang makcik ni dengan suami dia..makcik tu tengah pegang anak dia yang down sindrome ... ibu pun cakap dekat saya, "Alhamdulillah, anak ibu sihat, terima Ya Allah, memberikan aku anak yang sempurna"... saya pun sedih jugak, tapi disebabkan saya control macho macam lid,  jadi saya buat2 hensem je la..hehehe...

x abeh kat situ..dah otw nak balik tu, sampai kat trafik light depan hospital tu, saya nampak, makcik yang pegang anak dia yang down sindrome tadi tgh naik moto sambil anak dia duduk tgh2 antara makcik tu dengan husband dia tgh tunggu trafik light jugak..ibu pun kata kat lid.."Akak ni tadi kat lobby dengan anak dia...kesiannn dia..tengah2 ari panas bawak anak dia naik motor...anak dia down sindrome tau lid.." Lid kata, "o ye ke."...dan semua diam...sebab lantas ibu peluk dan cium pipi saya...

Dalam hati saya, Alhamdulillah, walaupun kereta ibu dan walid kecik, tapi kami masih mempunyai kereta,berlindung untuk kemana- mana tanpa kena hujan panas, walaupun ibu dan walid x mewah, tapi masih sempurna makan pakai dan juga susu saya...

saya kat econsave beli susu
 Sesungguhnya saya masih bertuah, dan kita kena sentiasa ingat, jika kita rasa kita susah, ada lagi org lagi susah dr kita, jika kita rasa kita miskin, ada lagi org yang lagi miskin dr kita...dan jangan menjadi manusia yang tidak bersyukur...:))...angkat tangan, dan ucapkan lah ALHAMDULILLAH..


0 kata kata hikmat:

 

Luv of Us Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting